Ipads i Børnehuset Rævehøj

 

I Rævehøj kan vi understøtte børnenes evne til læring gennem leg. Børnene tilegner sig tekniske færdigheder, som her og nu og på et senere tidspunkt kan fremme deres indlæring. I børnehavens arbejde med ipads, bliver børnene skabere i stedet for udelukkende at være tilskuer og forbrugere af spil som andre har udviklet.

Børnene i Rævehøj arbejder ikke udelukkende en til en på ipads. Ved at flere børn er sammen om at producere eksempelvis en digital bog, med billeder fra børnehaven, udvikles børnenes sociale kompetence, deres evne til at samarbejde og deres kommunikative færdigheder.

Eksempler på apps der anvendes i Rævehøj

Book Creator er en app til iPad, hvor du kan producere egne ebøger. Fordelen ved denne app er, at udover tekst kan den også håndtere billeder, lyd og video. Tag billeder med børnene, indsæt dem i bogen, og optag børnene, når de fortæller, hvad der er på billederne.


Inspiration til bøger man kan lave i børnehaven:

-Yndlingslegetøjet. Hvad kan du bedst lide at lege med i børnehaven?

-Vores legeplads. Hvad kan man lege på vores legeplads?

-På tur med børnehaven. Tag ipads med på tur, og lad børnene tage billeder, og fortælle om deres oplevelser.

-Bogen om barnet. Lad børnene tage billeder af hinanden, og fortælle hvad de hedder, hvor gamle de er osv

-Bamsen. Lad barnet lave en bog om en bamse, hvor der tages billeder af en bamse i forskellige situationer.

-Lego. Lad barnet bygge lego og tage billeder. Det kan både være af processen eller billeder der viser en leg/fortælling i lego

 

Scratch Jr er et meget simpelt værktøj til programmering. Med app’en kan man skabe animationer og små historier og interaktive spil. Der er en del figurer, som kan hentes og farvelægges. Figurerne styres med en række kommando-klodser, der skal sættes i rækkefølge. Der kan også vælges mellem forskellige baggrunde, og indtales lyd.

Afhængig af alder kan fokus være på at hente figurer og farvelægge, skifte baggrunde, få figurerne til at bevæge sig ved hjælp af kommandoklodserne eller indtaling af lyd. 

 

 

Trænger I til en hurtig gang bevægelse, når I arbejder med ipads? Prøv jump jump froggy som en lille afsluttende aktivitet, eller en aktivitet til afveksling ved andet koncentreret arbejde.

Hoppe:

Hold godt fast på ipad, og hop, så frøen springer op og spiser fluerne. En motorisk udviklende app, hvor barnet også arbejder med at koordinere bevægelser, da de også kan hoppe til siden med frøen.

Mavebøjninger/armbøjninger:

Der kan også laves mavebøjninger med slangen og armbøjninger med myren.

 

 

Stop-motion er en filmteknik, hvor man bruger dukker (eller andre ting) til at animere med. Teknikken fungerer ved at der tages et billede, objektet flyttes, der tages endnu et billede, objektet flyttes og der tages endnu et billede osv.

Film-X animation er en simpel app, hvor børnene nemt tager billeder, og samtidig har mulighed for at tilføje musik og indtale lyd til den lille film de producerer.

 

Gode råd til/erfaringer med stop-motion i Rævehøj:              

-Inddrag børnene i arbejdet med at lave figurer/baggrunde

-Sørg for at ipad står stabilt fast. Lav evt. ipad holder af -duplo-klodser og brug gaffatape til at fastlåse plade/ipad

-Pas på løse underlag - lav fx ikke film på bord med dug - brug i stedet gulvet.

-Der kan laves en ’fri fantasi-film’ hvor der tages billeder af en leg med figurer, men en god idé er, at snakke historien igennem med børnene inden, så de ved hvor de vil hen med filmen.

-Brug ’skins’ i programmet, så man kan se en skygge af foregående billede. Hvis figurer væltes, flyttes forker osv, kan man finde tilbage til sidste position. Det betyder også, at man kan gemme og fortsætte arbejdet en anden dag. Stop-motion kræver en del stillesiddende koncentration, og derfor skal aktiviteten måske deles over flere dage.

-I arbejdet med 3D stop-motion kan fx bruges legofigurer eller andet legetøj.

I arbejdet med 2D kan man evt. bruge børnenes egne tegninger. 

 

 

Sådan kan du bygge en duplo-holder til ipad:

 

 

Toontastic fungerer som en slags animationsprogram, der giver børnene mulighed for at indsætte figurer i forskellige scener, og bevæge dem rundt i scenen, samtidig med at de indtaler replikker til dem.

Det er også muligt at tegne sine egne scener og figurer, og selv en meget simpel tændstikfigur ser overbevisende ud, når den render rundt i en af scenerne -- omdannet til en 3D figur selv de mindste børn kan lave.

Flere børn kan være sammen om en ipad og samarbejde om at lave en lille film.